K o e t s p a a r d e n

Startpagina
Home
Onze acties
Paarden
Transport slachtpaarden
Paarden in Roemenie
Paarden in Turkije
Soring horses
Stierengevechten
Paardengevechten
Werkpaarden
Paardenkoersen
Eventing
Endurance
Slachten van paarden
Koetspaarden
Blokstaarten
Premarin paarden
Rollkur
Wetgeving paardenwelzijn
Rodeo
Schuilhokken
Maneges
Andere dieren
Nieuws
Help ons
Schenkingen en legaten
Meldingen
Veganisme
Contact
Archief
Belgische Wetgeving
Disclaimer
 

 


Hoewel de rondritjes per koets een aantrekkelijk aanbod kunnen lijken kan men zich toch heel wat vragen stellen bij het welzijn van de paarden. Deze paarden hebben een zwaar leven en er is een betere reglementering nodig om hun lot enigszins te verbeteren. Hoewel hun lot al een beetje verbeterd is sinds het nieuwe politiereglement dat van kracht werd in 2005 is er toch nog nood aan verdere verbetering. Daarom heeft ERC een verzoek gericht tot de stad Antwerpen met een welomschreven voorstel om die verbetering te realiseren.

                      

Ons voorstel

   1) Paarden kunnen voor het maken van rondritten of excursies maximaal 8 uren per dag worden ingezet

    2) De rusttijden van de dieren moeten gereglementeerd worden, ttz. een kwartier rust na elk gereden uur; twee dagen rust na een werkdag van 8 uren. De paarden hebben deze rusttijden nodig. Zij moeten zich kunnen ontspannen van het harde en stresserende werk. Zelfs voor getrainde paarden en in ideale omstandigheden is 8 uren werken zeer zwaar. De omstandigheden zijn hier zeker niet ideaal. Telkens de hoef de grond raakt bij het lopen wordt het hele gewicht van het dier op de benen geladen (60% op de voorbenen) en vermits de grondhard is en niet meegeeft moet de hele schok opgevangen worden door de benen, wat zeer belastend is en mogelijk een aanleiding kan zijn voor problemen met de spieren, gewrichten en ligamenten. Zelfs stilstaan op een harde grond is vermoeiend voor hun benen. Zoals vele aandoeningen zijn bewegingsstoornissen een direct gevolg van de leefomstandigheden van de paarden en de wijze waarop men ze inzet.

    3) De paarden moeten bescherming hebben tegen te felle zon en mogen bij temperaturen vanaf 30 niet meer ingezet worden. Paarden kunnen zeer slecht tegen grote hitte. Het is daarom absoluut noodzakelijk dat paarden die zo hard werken, daartegen beschermd worden. Paarden met lichte pigmentatie riskeren verbranding door de zon en zonnebrand. Er moet ook voldoende fris water ter hun beschikking staan, zeker in de zomer.

    4) Het gewicht en de grootte van het paard moeten in overeenstemming zijn  met de koets die zij trekken.

    5) Paarden geboren na 2001 die caudotomie ondergingen mogen niet meer ingezet worden. Blokstaarten is verboden bij KB van 2001. Het lijkt ons dan ook normaal dat er geen vergunning meer wordt verleend voor het inzetten van koetspaarden die geboren werden na dat jaar en toch nog geblokstaart werden. 

In het algemeen is het duidelijk dat koetsverkeer in een drukke stad zeker niet zonder gevaar is. Het is zeer stresserend en maakt de dieren zenuwachtig wat een latent gevaar is voor de passagiers en andere weggebruikers. Geen mens kan een paard dat geschrokken is, bang is of in paniek raakt in bedwang houden. Het is dan ook daarom dat steden als Londen, Parijs, Toronto, Beijing en een aantal progressieve steden in de USA besloten hebben dat koetsverkeer niet samengaat met druk stadsverkeer.